Home Gezondheid Chinese language wetenschappers deelden gegevens over het coronavirus met de VS vóór de pandemie

0

Eind december 2019 werden acht pagina’s met genetische code naar computer systems van de Nationwide Institutes of Well being in Bethesda, Maryland gestuurd.

Zonder dat de Amerikaanse functionarissen destijds wisten dat de genetische kaart die voor hun deur was beland, kritische aanwijzingen bevatte over het virus dat spoedig een pandemie zou veroorzaken.

De genetische code, door Chinese language wetenschappers ingediend bij een enorme openbare opslagplaats van sequentiegegevens beheerd door de Amerikaanse overheid, beschreef een mysterieus nieuw virus dat weken eerder in Wuhan een 65-jarige man had geïnfecteerd. Op het second dat de code werd verzonden, hadden Chinese language functionarissen nog niet gewaarschuwd voor de onverklaarbare longontsteking waar patiënten in de centrale stad Wuhan ziek van werden.

Maar de Amerikaanse repository, die was ontworpen om wetenschappers te helpen alledaagse onderzoeksgegevens te delen, heeft de inzending die zij op 28 december 2019 ontving nooit aan zijn database toegevoegd. In plaats daarvan vroeg het de Chinese language wetenschappers drie dagen later om de genetische sequentie opnieuw in te dienen met bepaalde aanvullende technische particulars. Dat verzoek bleef onbeantwoord.

Het duurde nog bijna twee weken voordat een aside paar virologen, de ene Australiër en de andere Chinees, dat deden samenwerken om te posten de genetische code van het nieuwe coronavirus on-linewat een verwoede mondiale poging in gang zette om levens te redden door het bouwen van checks en vaccins.

De eerste poging van Chinese language wetenschappers om de cruciale code openbaar te maken, werd voor het eerst onthuld in 2012 woensdag vrijgegeven documenten door Home Republikeinen die de oorsprong van Covid onderzoeken. De documenten versterkten de vragen die sinds start 2020 circuleerden over het second waarop China hoorde van het virus dat de onverklaarbare uitbraak veroorzaakte – en vestigden ook de aandacht op hiaten in het Amerikaanse systeem van monitoring op gevaarlijke nieuwe ziekteverwekkers.

De Chinese language regering heeft gezegd dat zij de genetische code van het virus onmiddellijk heeft gedeeld met mondiale gezondheidsfunctionarissen. Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden zeiden dat de nieuwe documenten suggereerden dat dit niet waar was. Nieuws rekeningen En Chinese language berichten op sociale media hebben lang gemeld dat het virus eind december 2019 voor het eerst werd gesequenced.

Maar wetgevers en onafhankelijke wetenschappers zeiden dat de documenten prikkelende nieuwe particulars boden over wanneer en hoe wetenschappers voor het eerst probeerden deze sequenties wereldwijd te delen, wat de moeilijkheid illustreert die de Verenigde Staten hebben met het selecteren van zorgwekkende ziekteverwekkers uit de duizenden alledaagse genetische sequenties die aan onderzoek worden onderworpen. elke dag zijn opslagplaats.

“Er zou nooit een ambulance in het normale verkeer van 15.00 uur staan”, zegt Jeremy Kamil, een viroloog aan het Louisiana State College Well being Sciences Middle Shreveport. Verwijzend naar de coronaviruscode uit 2019 zei hij: “Waarom zou je toestaan ​​dat deze reeks daar onder hetzelfde proces blijft zitten als een reeks die ik zojuist heb gekregen van een nieuwe slakkensoort die ik in een ravijn heb gevonden?”

Een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid en Human Providers, waartoe ook de NIH behoort, zei woensdag in een verklaring dat de genetische code niet werd gepubliceerd omdat deze “niet kon worden geverifieerd, ondanks follow-ups van de NIH aan de Chinese language wetenschapper voor meer informatie. informatie en een reactie.”

In een eerdere temporary aan de Republikeinen in het Huis van AfgevaardigdenMelanie Anne Egorin, een hoge ambtenaar van het ministerie van Volksgezondheid, zei dat de reeks aanvankelijk was onderworpen aan een “technische, maar niet wetenschappelijke of volksgezondheidsbeoordeling”, zoals gebruikelijk was. Nadat de Chinese language wetenschappers niets hadden gehoord over de gevraagde correcties, verwijderde de database, bekend als GenBank, de inzending op 16 januari 2020 automatisch uit de wachtrij met niet-gepubliceerde sequenties.

Het is niet duidelijk waarom de Chinese language wetenschappers niet reageerden. Eén van de indieners, Lili Ren, die werkte bij een ziekteverwekkerinstituut binnen de aan de staat gelieerde Chinese language Academie voor Medische Wetenschappen in Peking, reageerde niet op een verzoek om commentaar. De Chinese language ambassade zei dat de reactie van China “op wetenschap gebaseerd, effectief en constant met de nationale realiteit van China” was.

Maar dezelfde reeks die de groep van Dr. Ren naar GenBank stuurde, werd op 12 januari 2020 openbaar gemaakt in een andere on-line database, bekend als GISAID, kort nadat andere wetenschappers de eerste coronaviruscode hadden gepost. De groep van Dr. Ren heeft ook opnieuw een gecorrigeerde versie van de code ingediend GenBank start februari En publiceerde een paper beschrijft zijn werk.

De periode van twee weken tussen het second waarop de code voor het eerst naar de Amerikaanse database wordt gestuurd en het second waarop China de reeks deelt met mondiale gezondheidsfunctionarissen “onderstreept waarom we geen enkele van de zogenaamde ‘feiten’ of gegevens” van de Chinese language regering, de Chinese language overheid, kunnen vertrouwen. Republikeinse leiders van het Home Vitality and Commerce Committee gezegd.

Jesse Bloom, een viroloog bij het Fred Hutchinson Most cancers Middle in Seattle, zei dat de genetische sequentie bij iedereen die deze eind december 2019 bekeek sterk zou hebben gesuggereerd dat een nieuw coronavirus de mysterieuze gevallen van longontsteking in Wuhan veroorzaakte. In plaats daarvan geven officiële Chinese language tijdlijnen aan dat de regering deze diagnose pas start januari heeft gesteld.

“Als deze reeks beschikbaar was gekomen, hadden de prototypevaccins waarschijnlijk meteen kunnen worden gestart, en dat was twee weken eerder dan waarmee ze waren begonnen,” zei Dr. Bloom.

De documenten, eerst Dat meldt The Wall Avenue Journalgeven geen inzicht in de oorsprong van het virus, zeiden dr. Bloom en andere wetenschappers, aangezien de reeks geen speciale aanwijzingen bevatte over de evolutie van het virus en later toch openbaar werd gemaakt.

Maar ze bieden wel nieuwe particulars over het tempo waarin het workforce van Dr. Ren werkte om het virus in kaart te brengen. Het uitstrijkje met het door hen geanalyseerde virus werd op 24 december 2019 afgenomen van de 65-jarige patiënt, een verkoper op de grote markt waar de ziekte zich voor het eerst verspreidde. Binnen vier dagen stuurden wetenschappers de genetische gegevens van dat virus naar GenBank.

“Dat is ongelooflijk snel”, zegt Kristian Andersen, een viroloog bij het Scripps Analysis Institute.

Destijds zou het vinden van een nieuw coronavirus in het monster van de patiënt niet hebben bewezen dat het die ziekteverwekker was, en niet een ander virus of een andere bacterie, die zijn ziekte veroorzaakte, zei Dr. Andersen, hoewel het een redelijke hypothese zou zijn geweest.

Die overweging leek te wegen op de Chinese language wetenschappers die monsters van vroege patiënten bestudeerden. Een onderzoeker van een Chinees commercieel laboratorium dat met Dr. Ren samenwerkte, schreef over a weblog eind januari 2020 dat hoewel ze in ziekenhuismonsters een nieuw virus had geïdentificeerd, dit op zichzelf niet aantoonde dat het virus longontstekingsgevallen veroorzaakte, waardoor een officiële aankondiging werd vertraagd.

Start 2020 deed de Chinese language regering dat ook richtlijnen uitgevaardigd die bepaalde lijnen van wetenschappelijk onderzoek ontmoedigen en beperkte de vrijgave van gegevens over het virus.

Zelfs nadat de genetische code van het virus naar de Amerikaanse repository was gestuurd, zou het voor Amerikaanse functionarissen die de onderzoeksgerichte database bemannen moeilijk zijn geweest om dit op te merken. De repository bevat honderden miljoenen genetische sequenties. Een groot deel van het proces om ze te screenen is geautomatiseerd.

En in ieder geval totdat Chinese language functionarissen eind december 2019 alarm begonnen te slaan, zou bijna niemand hebben geweten dat hij tussen de stapels inzendingen naar een nieuw coronavirus had moeten zoeken.

“Destijds was het onmogelijk dat iemand bij NCBI het belang hiervan zou beseffen”, zegt Alexander Crits-Christoph, een computationeel bioloog, verwijzend naar het NIH-centrum dat GenBank beheert. Daarnaast moeten genetische opslagplaatsen zoals GenBank er rekening mee houden dat ze sequenties publiekelijk naar buiten moeten brengen, zei hij. Onderzoekers gebruiken vaak dezelfde gegevens om tijdschriftartikelen voor te bereiden.

Toch zijn sommige wetenschappers van mening dat Amerikaanse en mondiale gezondheidsfunctionarissen traag zijn geweest met het moderniseren van databases zoals GenBank, zodat ze sequenties konden bemachtigen die cruciale gevolgen voor de volksgezondheid zouden kunnen hebben.

Zo’n database zou bijvoorbeeld automatisch kunnen scannen op nieuwe ziekteverwekkers waarvan de genetische codes overlappen met degenen waarvan bekend is dat ze gevaarlijk zijn, zei Dr. Kamil. En het zou ervoor kunnen zorgen dat deze reeksen op grotere schaal worden verspreid, zelfs terwijl gezondheidsfunctionarissen wachten op ontbrekende particulars of herzieningen.

‘Geef die reeksen conciërgezorg, mijn god,’ zei hij. “Waarom hebben de instanties die verantwoordelijk zijn voor de volksgezondheid en de mondiale gezondheidszorg hun spel niet opgevoerd en gezegd: ‘Dit is het jaar 2024, we moeten veiliger zijn, zodat dit soort dingen niet meer gebeuren?’”